سیستم مدیریت محتوا(cms)
 
خدمات طراحی وب سایت
طراحی وب سایت
یک شنبه 3 مهر 1390برچسب:cms-جوملا-طراحی وب سایت-سایت-, :: 12:10 ::  نويسنده : نگین

- تاریخچه سیستم مدیریت محتوا(CMS)
در سال 1995 تعداد کاربران اینترنتی تنها 13 میلیون نفر در سراسر جهان را شامل می شد ، این در حالی است که این رقم در سال 2005 یعنی فقط ده سال بعد به 1 میلیلارد نفر رسید . این رشد انفجاری موجب شد تا کاربران زیادی به لزوم استفاده از اینترنت و وب پی برده و در فاصله این سالها ، تعداد صفحات وب بر روی شبکه جهانی وب به 60 میلیارد صفحه رسید . این نیاز روز افزون شرکتهای طراح وب را بر آن داشت تا با طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای جامع همه منظوره که منطبق بر نیاز اغلب مشتریان باشد و به صورت قالبی منعطف بتوان بیشتر وب سایتهای اینترنتی را با آنها راه اندازی کرد . اینگونه نرم افزارها را بعدها نرم افزارهای مدیریت ‌محتوا نامیدند.


2- سیستم مدیریت محتوا چیست؟
«سیستم مدیریت محتوا» یا «سیستم‌های مدیریت محتوا» در حقیقت ترجمه‌هایی هستند برای اصطلاح انگلیسی Content Management Systems یا CMSها. از این پس نیز برای ساده‌تر شدن متن و خوانایی بیشتر بجای اصطلاح طولانی «سیستم‌ مدیریت محتوا» سعی می‌کنم از CMS استفاده کنم. اما این CMS ها چه هستند؟
CMS ها در حقیقت یک نوع از نرم‌افزار‌های کامپیوتر هستند که به کاربرانشان اجازه‌ی مدیریت محتوای دیجیتالی را می‌دهند. یک CMS امکاناتی برای ساماندهی، کنترل و نشر حجم عظیمی از اطلاعات دیجیتالی، شامل مستندات، راهنماها، اخبار، تصاویر و ... را فراهم می‌کند.
CMSها انواع مختلفی دارند که مشهورترین آن‌ها «سیستم‌های مدیریت محتوای وب» هستند که با نام  WebCMS خطاب می‌شوند.این نوع از سیستم‌های مدیریت محتوا به قدری مشهور و محبوب هستند که زمان بحث از CMS ها تا از نوع دیگری از CMSها بحث نشود منظور همان WebCMS ها هستند. به زبان دیگر، وقتی می‌گوییم یک CMS یا «سیستم مدیریت محتوا» یعنی از سیستم‌های مدیریت محتوای وب بحث می‌کنیم مگر آن که نوع خاصی از CMS ها را مشخص کنیم. بنابراین در این مقاله نیز زمانی که بحث از CMS می‌شود در حقیقت منظور WebCMS است.

3- سیستم‌های مدیریت محتوای وب(WebCMS)
همان طور که مطرح شد  WebCMSها معروف‌ترین نوع سیستم‌های مدیریت محتوا هستند، در تعریف ساده‌تر: «سیستم‌های مدیریت محتوای وب (یا CMSها) نرم‌افزارهایی هستند که مسئولیت مرتب‌سازی، نشر و کنترل محوای وب مانند مقالات، اخبار، تصاویر و ... را به عهده دارند.» CMS ها برروی سرورها نصب می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
برای نمونه اگر شما قصد راه اندازی یک سایت خبری را دارید، کافیست CMS مورد نظر خود را برروی سرور وب یعنی همان‌جایی که قرار است سایتتان باشد نصب کنید، سپس با نام کاربری  و کلمه‌ی‌عبور  مدیریت وارد آن شوید و اخبار خود را ارسال کنید.
لازم نیست شما بدانید که یک CMS پشت پرده چه می‌کند، زیرا شما CMS ها را نمی‌نویسید، در حقیت تعداد بسیار زیادی CMS برروی اینترنت موجود هستند که کافیست یکی از آن‌ها را دانلود کنید و سپس برروی سرور خودتان نصبش کنید. سرور شما می‌تواند یک سرور اختصاصی در سازمانتان باشد یا فضایی مشترک برروی وب باشد.(اغلب به نام Host معروفند)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سایتهای برتر



آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1